Predčitateľská gramotnosť v MŠ

Proces osvojovania si čítania a písania začína omnoho skôr, ako dieťa prvý krát prekročí školský prah.
Tréning fonematického uvedomovania podľa Eľkonina je metodika, pomocou ktorej sa dieťa učí uvedomovať si hláskovú štruktúru slov na základe počutia (napr. keď mu vyhláskujeme slovo, dieťa ho spozná, vie určiť, z akých hlások sa slovo skladá, akú hlásku počuje na začiatku či na konci, vie s hláskami v slove manipulovať a pod.)
Prostredníctvom hravej metódy fonematického uvedomovania dieťa dokáže identifikovať poradie zvukov v plynulom toku reči, čo ovplyvňuje v ďalšom vývine kvalitu jeho čítania.
V predškolskom veku táto metóda stimuluje u dieťaťa tzv. predčitateľské zručnosti a pôsobí preventívne proti možnému zlyhaniu v škole – najmä ako prevencia pred zlyhaním v čítaní a v písaní. Schopnosť vnímať jednotlivé časti slova (hlásky, slabiky) a pracovať s nimi sa považuje za dôležitú a základnú schopnosť a predpoklad na to, aby sa dieťa bez problémov naučilo čítať a písať.
Takáto príprava prebieha v prípravnom ročníku našej MŠ dvakrát v týždni. Spoločne poputujeme Krajinou hlások a slov, kde stretneme Majstra Slabiku, vílu Hlasulienku i mnoho ďalších kamarátov a užijeme si tak spolu veľa zábavy.